14 вересня 2017 року у приміщенні ЦНТТМ «Сфера» відбулася науково-практична конференція для працівників психологічної служби системи освіти міста Києва «Вектор розвитку психологічної служби в умовах реформування освіти», організована науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка. Учасниками заходу стали близько 200 працівників психологічної служби, серед них: завідувачі районних центрів практичної психології, методисти районних науково-методичних центрів, що відповідають за організацію діяльності психологічної служби, практичні психологи та соціальні педагоги ДНЗ, ЗНЗ, ПТНЗ та ПНЗ міста.
Пленарне засідання конференції відкрилося вітальним словом директора Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидата педагогічних наук Войцехівського Михайла Федоровича.
Ключовий доповідач конференції – Ольга Василівна Хмелєва-Токарєва, завідувач НМЦ практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Університету Грінченка у своїй доповіді «Вектор розвитку психологічної служби в умовах реформування освіти» окреслила мету, завдання та пріоритетні напрями діяльності психологічної служби системи освіти м. Києва у 2017-2018 навчальному році, перелічила основні заходи психологічної служби до 2020 року, зупинилася на змінах, внесених до деяких наказів Міністерства освіти і науки України та Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України щодо нормативів чисельності практичних психологів і соціальних педагогів у навчальних закладах (наказ МОН № 948 від 03.07.2017р.).
О.В.Хмелєва-Токарєва. Вектор розвитку психологічної служби в умовах реформування освіти: презентація
З доповідями на пленарному засіданні конференції виступили: Бояршинова Катерина Іванівна, віце-президент Національної психологічної асоціації, президент Незалежної асоціації психологів (тема доповіді: «Реформа системи освіти: психологія»); Рашковська Ілона Владиславівна, доцент кафедри практичної психології НПУ ім. М.П. Драгоманова (тема доповіді: «Роль практики студентів фаху «практичний психолог» у формуванні професійних компетентностей майбутніх спеціалістів»); Виговська Марина Олександрівна, практичний психолог методичного центру практичної психології і соціальної роботи Оболонської РДА у м. Києві (тема доповіді: «Результати моніторингу якості дошкільної освіти, проведеного практичними психологами ДНЗ Оболонського району м. Києва»); Гузенко Павло Омелянович, лікар-гінеколог (тема доповіді: «Організація профілактичної роботи серед підлітків щодо збереження повноцінного здоров’я»); Снігульська Валентина Олександрівна, редактор газети «Соціальний педагог» видавництва «Шкільний світ» (тема доповіді: «Інформаційний супровід працівника психологічної служби як запорука професійної майстерності»)
Після пленарного засідання роботу конференції продовжила лінійка майстер-класів:
• «Дитяча депресія: ознаки та стратегії терапії»;
• «Компетенції коучінгу в освіті»;
• «Методика компетентнісного навчання «6 цеглинок »;
• «Система психологічної адаптації дитини методами арт-терапії»;
• «Профілактика булінгу в навчальному закладі»;
• «Танцювально-рухова терапія як метод гармонійного розвитку дитини»
Майстер-клас «Дитяча депресія: ознаки та стратегії терапії», модератором якого була віце-президент Національної психологічної асоціації, президент Незалежної асоціації психологів Катерина Іванівна Бояршинова, проходив у формі семінара-практикума. На прикладі клінічного випадку було показано систему роботи з дитячою депресією з точки зору біопсихосоціальної моделі з урахуванням її етіологічного, діагностичного та лікувального принципів; названо основні складові, що впливають на розгортання картини симптоматики депресивних проявів у певні захворювання та окреслено схему роботу з ними у колаборативному підході з узгодженими діями психолога та лікаря – психіатра; з’ясовано вікові відмінності проявів депресивних станів у дітей; продемонстровано низьку ефективність застосування стандартизованих вербальних методів та розглянуто методологію використання проективних методик при діагностиці психоемоційного стану у дітей; визначено принципи роботи з батьками дітей, що мають ознаки депресивного стану.
Модератор мастер-класу «Компетенції коучінгу в освіті» засновник і керівник коучінг-центру «Liberty» та Всеукраїнської ГО «Соціальна Взаємодія. Ініціатива. Творчість. Інновації.», тренер, коуч Бєлова Олена Миколаївна розповіла про те, що таке коучінг та як він працює, про особливості коучіногового підходу як інноваційної технології в освіті. Під час майстер-класу були розглянуті основні техніки та інструменти коучінгу, які можуть бути використані в навчальному процесі.
Знайомство учасників з лего-технологіями відбулось на майстер-класі «Методика компетентнісного навчання «6 цеглинок », який проводила тренерка проекту «Сприяння освіті» Світлана Анатоліївна Бондар. Модератор на практиці показала як можна проводити діагностичну та розвивальну роботу з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, використовуючи методику «Шість цеглинок», розповіла про можливість адаптування завдань цієї методики відповідно до вмінь та інтересів дітей та про особливості використання даної технології у роботі з дітьми з особливими потребами.
На майстер-класі «Система психологічної адаптації дитини методами арт-терапії» кандидата психологічних наук, доцента кафедри вікової та педагогічної психології Рівненського державного гуманітарного університету, психолога-інструменталіста, арт – терапевта, провідного навчального тренера Західноукраїнської асоціації арт – терапевтів та арт – психологів Вікторії В’ячеславівни Назаревич учасники мали можливість познайомитись із запропонованою майстром системою роботи з зазначеного напрямку. Тренером був запропонований алгоритм психологічного супроводу дітей різних вікових груп засобами арт-терапії, який може допомогти психологу навчального закладу сформувати метафоричні образи нового простору, а дитині прийняти особливості нових соціальних ролей та правил і налагодити конструктивні контакти в новому соціальному середовищі. У роботі було використано проективні картки «Помогайко» – психологічний інструментарій, що стане в нагоді психологам та соціальним педагогам у роботі з подолання соціальної дезадаптації та страхів.
Своїм досвідом і робочими матеріалами з теми «Профілактика булінгу в навчальному закладі» поділилась модератор однойменного майстер – класу Наталія Василівна Сосновенко, науковий співробітник Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України. Наталія Василівна ознайомила учасників майстер-класу з поняттям «булінг», розповіла про види, прояви та основні формами булінгу.
Учасники майстер-класу «Танцювально-рухова терапія як метод гармонійного розвитку дитини», який презентувала практичний психолог ліцею № 227 імені М.М. Громова, дитячий психолог, психотерапевт, арт- терапевт, танцювально-руховий тренер Наталія Валеріївна Миркотан, розглядали танцювально-рухову терапію як метод розвитку і корекції емоційної та поведінкової сфери дитини через її тіло. На майстер-класі були представлені ефективні методики і дієві вправи, запропоновані орієнтовні плани і доцільні структури розвивально – корекційних занять для дітей різних вікових категорій.
За відгуками працівників психологічної служби, що стали учасниками науково-практичної конференції «Вектор розвитку психологічної служби в умовах реформування освіти», на ній вони отримали актуальну фахову інформацію, нові знання і навички, сучасний робочий інструментарій і можливість наповненого, корисного спілкування в професійному середовищі.
Фотогалерея